Hej!

Już dawno nie pojawił się tu opis żadnej aktualizacji - cóż, postanowiłem po prostu zaprzestać tej techniki i odpuścić sobie opisywanie każdej, nawet najnudniejszej zmiany w Star Stable. Uznałem, że zostawię sobie jedynie te większe, które wnoszą do gry coś ciekawszego od krótkich misji czy też targu koni i jak się domyślacie, nadszedł wreszcie ten dzień, gdy zespół Star Stable Online przygotował coś więcej poza standardowymi duperelami. Dziś nasze postaci po raz kolejny doczekały się odnowienia! Pamiętam jak niemalże rok temu otrzymały one nowe animacje, a dziś przyszedł czas na kolejne zmiany. I tym razem zmieniono coś więcej, niż standardowe ruchy - czy jednak te zmiany wyszły grze na dobre?


Na pierwszy rzut oka zmiany są jedynie kosmetyczne - ot, lepsza jakość tekstur czy mniej kanciasta sylwetka. Magia zaczyna się, gdy zaczynamy wpatrywać się w szczegóły i zwyczajnie jesteśmy w stanie dostrzec drobne elementy, które jednak dość mocno wpływają na odbiór całokształtu. Pierwsze, co rzuca się w oczy to fakt, iż proporcje postaci nieco się zmieniły - zauważyć można to zwłaszcza podczas wpatrywania się na głowę, która nieco się obniżyła, a to wszystko przez szyję. Hah, dziwne, że zaczynam właśnie od szyi, jednak to ona zwraca na siebie największą uwagę - choć reszta budowy modelu nie różni się niczym specjalnym od poprzedniej wersji, to ten konkretny element został zmieniony dość mocno. Doceniam fakt, że chcieli nieco poprawić anatomię - szyja w starej wersji była dość długa, niczym ludzka żyrafa, jednak uważam, że nieco przesadzili z tą zmianą. Może to jedynie kwestia przyzwyczajenia, nie zmienia to jednak faktu, iż postać wygląda jakby się po prostu garbiła, a sama głowa wydaje się być dużo większa. Nie wygląda to źle podczas zwykłego siedzenia w siodle, jednak gdy w grę wchodzą pozostałe ruchy można dostrzec, że faktycznie coś tu nie gra, że całość jest dość mocno zniekształcona i nie pasuje do ogółu.


Jak wspomniałem, model zmienił się dość nieznacznie, jednak co z animacjami? Te również przeszły metamorfozę, jednak dużo większą - zmieniono niemalże każdy ruch, od dosiadu po specjalne animacje. Niestety, duża część ruchów wygląda po prostu śmiesznie za sprawą przykrótkiej szyi, jednak gdyby nie zwracać uwagę na ten element, to zmiany te są zdecydowanie na plus. Fakt, postać nieco garbi się w siodle, jednak podoba mi się fakt, że już nie wariuje podczas cwału, ma stabilniejszy dosiad, a podczas skoku nie rzuca się do przodu, jakby miała zamiar spaść z konia. W skrócie - postać jest dużo bardziej przytwierdzona do siodła. Mi osobiście się ta zmiana podoba i gdyby nie nieestetyczne garbienie się, ten element można by było uznać za zrobiony niemalże perfekcyjnie. Swoją drogą, zauważyliście, że nogi nie wypadają już tak ze strzemion?


Z nowych ruchów podczas jazdy na naszym wierzchowcu, najbardziej spodobały mi się trzy elementy - cwał, dębowanie oraz gwałtowne zatrzymanie się konia. Dlaczego właśnie one?
Zazwyczaj przeszkadzało mi to, że podczas najszybszego chodu postać uderza tyłkiem o tylny łęk siodła lub obija się głową o końską szyję. Teraz, gdy jest ona dużo bardziej stabilna, wygląda to dużo ładniej, a przy tym ma się wrażenie, że mamy do czynienia z doświadczonym jeźdźcem, który bez problemu utrzymuje się na końskim grzbiecie. Na pochwałę zasługuje również wcześniej wspomniane stawanie dęba - pewnie pamiętacie, jak podczas wykonywania tej animacji ręce postaci uciekały na wszystkie strony, napinając tym samym wodze. Teraz, gdy model jedynie pochyla się w siodle, wygląda to, jakby cały ruch był zaplanowany, niczym podczas ćwiczeń z naszym wierzchowcem. Cóż, ma to jednak jedną, małą wadę - nie wygląda to już tak dynamiczne. Uważam, że animacja ta powinna mieć kilka wersji, która zmieniałaby się wraz z dosiadanym rumakiem - gwałtowne ruchy lepiej wyglądałyby podczas jazdy na dzikim mustangu, a opanowanie na spokojniejszym wierzchowcu. Mogliby zapewnić w tej kwestii jakąś różnorodność, by jazda na innym koniu różniła się czymś więcej, niż tylko zmianą wyglądu wierzchowca.
No i zostało gwałtowne zatrzymanie - tu, podobnie jak w przypadku cwału, podoba mi się fakt, iż postać dużo spokojniej siedzi wtedy w siodle, sprawiając wrażenie, że panuje ona nad sytuacją. Jest to dużo lepsze, gdy mamy zamiar robić jakieś zdjęcia wykorzystując ten nietypowy ruch - nie będzie już problemu z głową, która schowa się w końskiej szyi.


Cwał, kłus, dębowanie... te ruchy posiada każdy wierzchowiec w grze. A co ze specjalnymi animacjami? Twórcy gry postanowili, że podczas brykania czy lewady postać również zachowa się nieco inaczej niż przedtem i cóż, w tej kwestii nie ma żadnego szału. Nie będę wypowiadać się na temat specjalnego chodu u Kuców Islandzkich, bo tu nie zmieniło się niemalże nic, no, może poza stabilniejszą nogą w strzemieniu (co nie jest złe, bo całość wygląda bardzo dobrze), to wygląd postaci podczas brykania czy lewady pozostawia wiele do życzenia. Model podczas gwałtownych ruchów mustangów nie wydaje się być za bardzo przejęty tym, że jego wierzchowiec próbuje go zrzucić z siodła, nie rusza się niczym na rodeo, po prostu siedzi na łęku. Niezbyt mi się to podoba, gdyż brykanie straciło swój urok - brakuje mi tych gestów rodem ze świata dzikiego zachodu.
Nie lepiej jest z lewadą - nie przypadło mi do gustu to, iż postać nie zmienia kompletnie swojej pozycji, przez co wszystko wygląda, jakby miała zaraz stracić równowagę i upaść pod koński zad. Mam nadzieję, że zespół Star Stable Online niedługo to zmieni i przechyli ją choć trochę do przodu, by znów wyglądało to estetycznie.


Czym byłoby Star Stable Online bez okazjonalnego schodzenia z naszego czterokopytnego towarzysza? W końcu musimy kiedyś stanąć na ziemi i wykonać jakąś misję, albo chociaż zająć się naszym rumakiem. Pierwsze co zaobserwowałem to fakt, iż możemy swobodnie ruszać kamerą podczas tej czynności, przez co bez problemu można uchwycić ten ruch z różnych stron. Co do tych animacji nie mam specjalnie wyrobionego zdania - ruch jest bardzo szybki i rzadko kiedy zwracam na niego uwagę, jednak uważam, że powinni nieco poprawić wchodzenie na konia - postać zamiast podpierać nogę na jednym ze strzemion, trzyma ją w powietrzu, co wygląda dość nienaturalnie.


Warto pamiętać również o spontanicznych ruchach naszej postaci, które wykonuje chociażby siedząc na koniu. Podczas dosiadania wierzchowca, postać najczęściej głaszcze swojego towarzysza po szyi - i tu można dostrzec, że z jejszyją jest coś nie tak, gdyż postać dość nienaturalnie wykręca głowę. Jednak zauważyłem pewną ciekawą zmianę - zawsze jak island został pogłaskany po szyi, odwracał głowę w stronę ręki. Pierw myślałem, że to jedynie przypadek, jednak po kilku kolejnych powtórzeniach zorientowałem się, że nie był to jedynie zbieg okoliczności - ciekawa nowość!


Czas w końcu zejść na ziemię i zająć się pozostałymi ruchami. Poza animacjami, które wyglądają naprawdę dobrze, został wprowadzony nowy chód - bieg do tyłu. Nie ukrywam, może się to przydać podczas sesji zdjęciowych, gdy chcemy cofnąć się parę kroków bez potrzeby kręcenia kółek po całej trasie! Jedyne zastrzeżenie jakie mam to fakt, iż podczas biegu postać ma uniesioną wysoko głowę, niezależnie od ustawienia kamery. Nie ukrywam, że niezbyt mi się to podoba. 


Poprawiono również gesty, które są wykonywane przez postać, gdy długo nie dotkniemy klawiatury. Tu pochwalę zespół za to, że wszystkie są dużo bardziej płynne i też trwają nieco dłużej, przez co jest większa szansa, że uchwycimy jakiś ciekawy moment!
A odbiegając na chwilę od tematu postaci - warto wspomnieć też o tym, że dodano nowe opcje ustawienia odległości kamery od postaci. Teraz mamy do wyboru jeszcze więcej ustawień, z czego bardzo się cieszę - uwielbiam kombinować z ustawieniami podczas różnych sesji, ba, kto nie lubi - nasze zdjęcia mogą okazać się wtedy dużo ciekawsze.


No i chyba najciekawsza i największa zmiana - opcje czatu jak "mówienie", "czynność" i "ekspresja" zostały zmienione o 180 stopni! Nie tylko odnowiono stare ruchy, ale też dodano sporo nowych - owszem, część z nich wciąż się powtarza niektóre zostały bez jakichkolwiek gestów, jednak te, które zawitały dziś do gry, zostały zrobione po prostu świetnie. Wszystkie wyglądają dużo bardziej naturalne, są płynne, ale też trwają nieco dłużej - niektóre ruchy wzbogacono o nowe gesty, przez co całość wygląda ciekawiej i na pewno spodoba się tym, którzy lubią od czasu do czasu pobawić się tym elementem gry ze znajomymi. Cieszy mnie również fakt, że wszystkie te gesty współgrają ze spontanicznymi ruchami postaci, przez co niektóre z nich można łączyć - machanie na pożegnanie podczas otrzepywania spodni? Teraz jest to możliwe!
Mam jednak jedno zastrzeżenie... i znów będzie to szyja i ruch głowy. Podczas niektórych akcji wzrok postaci trzyma się w górze, co wygląda po prostu nieciekawie i ujmuje całości uroku. Naprawdę dziwię się, że walnęli taką gafę z tą szyją i podczas tworzenia całej aktualizacji nie zorientowali się, że coś faktycznie jest na rzeczy i warto co nieco zmienić. Można jednak odetchnąć z ulgą, gdyż zespół otwarty jest na krytykę graczy, a patrząc na ich najnowszy wpis na Facebooku można wywnioskować, że nasza postać przejdzie jeszcze nie jedną zmianę - miejmy tylko nadzieję, że na lepsze!


Więc jak oceniam całą aktualizację? Omówiłem już chyba wszystko co mogłem, więc chyba warto podsumować moją opinię. Według mnie, choć zmiany zdecydowanie wyjdą grze na dobre, to uważam, że zostały dodane nieco za wcześnie, jakby w pośpiechu. Choć animacje są płynne i dokładne, to przez wpadkę z sylwetką modelu wszystko traci na jakości - jestem zdania, że gdyby poprawili to i owo, to aktualizację tą można by było uznać za nieskazitelną - wykonaną niemalże perfekcyjnie, z dbałością o każdy szczegół. Ale jak wspomniałem wcześniej - wszystkie te zmiany mogą zostać niedługo naprawione.
Ale dość już o mnie - napiszcie mi koniecznie jakie są Wasze odczucia na temat zmian w wyglądzie i animacji naszych postaci - czekam na Wasze opinie!

Trzymajcie się!

Komentarze

  1. No cóż, zgadzam się z Tobą - jest świetnie, ale szyja wszystko psuje. I te oczy... wielkie jak u lalki! Trudno mi będzie się przyzwyczaić.

    OdpowiedzUsuń
  2. Właśnie też sobie dzisiaj o tym pomyślałam - SSO zamiast na spokojnie wszystko dopracować to dodało odnowione postacie i ich animacje na szybko, a teraz proszą nas o "rady" i na bieżąco będą robić kolejne poprawki. Po co? Nie można było się przyłożyć od samego początku tworzenia ich?

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też tak sądzę, że ta szyja psuje wszystko. Na szczęście cieszy mnie fakt, że już pracują nad jej poprawkami. Lepsza była dłuższa do dużej głowy, bo to jakoś jeszcze wyglądało, a duża głowa do małej szyi prezentuje się komicznie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wow, ale super blog! Świetnie się czyta, piękne zdjęcia i kreatywne posty. Przeczytałam cały! PS. W jakim programie edytujesz zdjęcia? ^^ Pozdrawiam, Grace Goldway.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Obecnie obrabiam w Adobe Photoshop CC 2017, wcześniej używałam CS6. :)

      Usuń

Prześlij komentarz